Peak Car – Allt fler överger bilen

2004 var ett viktigt år i bilismens historia. Det var nämligen då, efter mer än hundra år av stadig tillväxt, som bilanvändandet började gå ner i utvecklade länder i hela världen – från Japan till Usa och även i Sverige.

Fenomenet kallas för Peak Car.

Sen dess har trenden hållit i sig.

Men vad får ett minskat bilåkande för konsekvenser för hur vi bygger och planerar våra städer?

Vi tog upp spåret i Detroit i Usa – hem för några av världens största biltillverkare och en stad helt byggd för bilen.

Lyssna på reportaget     

Reportaget är gjort tillsammans med frilansjournalisten Marcus Hansson.

Läs mer om reportaget på Klotets hemsida.


Läs hela radiomanuset här:

– Vi använder bilen mycket, varje morgon, middag och kväll, säger John och Carol Crusoe som precis kliva in i sin jättestora stadsjeep.

Vi är på en parkeringsplats utanför en restaurang i Detroit i USA.

De berättar för oss att de använder sin bil varje dag och eftersom de precis som de flesta här bor ute i förorterna så är de helt beroende av sina bilar för att ta sig runt.

– Vi bor i förorten så om vi ska någonstans så måste vi ju ta bilen.

Och självklart kör de amerikanskt.

– Vi kör bara amerikanska bilar. Vi har en SUV och en cabbad SAAB, men jag antar att vi inte kommer köra SAAB så länge till nu när de har sålt det.

Trots att bilen är helig för många amerikaner så visar forskning att bilanvändandet faktiskt har slutat öka. Forskarna pratar om Peak Car när antalet kilometer som var och en av oss åker med bil har nått sin topp.

Bilåkandet minskar i större städer

Geografen Adam Millard-Ball bodde tidigare ett år i Sverige. Nu forskar han på trafikutveckling på McGill University i Montreal i Kanada. Nyligen undersökte han utvecklingen för alla transportslag mellan 1970 och 2008 i en rad länder.

Bilden som trädde fram är att antalet kilometer vi reser per person har slutat att öka.

– Sedan 60-talet har all transport ökat. Men nu kan vi se att den ökningen har slutat, säger han.

Ökningen i resande har alltså generellt planat ut, men om man tittar specifikt på just bilåkandet i stora städer, så finns det tydliga tecken på att det till och med minskar.

– Jag är överraskad över hur fort det har gått ner. Jag trodde det skulle plana ut, men jag kunde aldrig tro att det skulle gå ner.

Nådde peaken 2004

Peter Newman, professor i hållbar utveckling vid universitetet i Perth i Australien, har studerat bilåkandet i städer i industriländer. Enligt hans forskning så nådde bilanvändadet sin peak 2004.

Efter det året så pekar kurvan nedåt.

peakcar 1

Trenden är tydlig. I många städer har bilanvändandet börjat sjunka.

– Det är verkligen på väg ner och det ganska fort, säger han.

Störst har nedgången varit i amerikanska städer som Atlanta och Houston, men även i Stockholm ska bilåkandet ha gått ned med 3,7 procent mellan 1995 och 2005.

Men vad är det då som ligger bakom det minskade bilåkandet?

I en artikel pekar Peter Newman på en rad faktorer. En är allt dyrare bensin, men även på grund av att många städer blivit så stora att det helt enkelt tar för lång tid att åka bil genom dem – vilket lett till att människor allt oftare avstår från att resa.

– Det här betyder att vi nu i grunden måste tänka om hur våra städer ska se ut i framtiden, säger Peter Newman.

– Det gäller nu att stoppa utvecklingen mot allt mer utspridda och bilberoende städer, säger Peter Newman. Och behovet av fler motorvägar inne i städerna finns inte längre.

– De urbana motorvägarnas tid är förbi. Det står ju klart att vi inte behöver mer kapacitet för att ge plats åt fler bilar, säger han.

Detroit – ett skrämmande exempel

Men för städer som redan satsas allt på att bygga en infrastruktur för bilåkande – så kommer Peak Car som en kalldusch. De här städerna kommer i framtiden att få mycket stora problem, enligt Peter Newman. Ett skrämmande exempel på det är just – Detroit.

I en reklamfilm från 1965 sjuder motor city av framtidstro. I centrum växer nya skyskrapor upp som svampar ur jorden.

Planen går ut på att överallt bygga motorvägar för att skapa en modern drömstad för de 2 miljoner invånarna.

Men någonting gick fel. Nu, 40 år senare, bor bara en tredjedel av befolkningen kvar. Många av skyskraporna i centrum är tomma, och i bostadskvarteren står ändlösa rader med övergivna hus med ruttnande tak – där vattnet droppar in. Metalltjuvar stryker runt på jakt efter koppar för att få ihop några dollar.

– Alla måste ju äta, säger två trashankar som står och bryter loss ett rör i en översvämmad källare.

Detroit hade satsat allt på ett kort. När bilindustrin försvann följde en stor del av befolkningen med. Raskravaller och flykten ut till förorterna skötte resten. Idag är stora delar av den motorburna framtidsstaden bara ett ruinlandskap.

– För vissa områden är det redan försent. De här områdena kommer att överges, säger Peter Newman.

Planerar riva delar av stan
_MG_5072

Marja Winters på Detroits stadsbyggnadskontor visar vilka områden som ska rivas.

Det finns hundratals städer som precis som Detroit är skapta för bilar, och det är mycket sårbara områden, säger Peter Newman. Den enda lösningen i vissa amerikanska storstäder är idag att överge stora områden, menar han.

Och det är vad som just nu planeras i Detroit. Att riva delar av stan.

På 23:e våningen i en sliten och sorgsen skyskrapa i centrum av Detroit sitter Marja Winters, vice chef för stadsbyggnadskontoret.

– Befolkningen och därmed skattebetalarna försvann och husen övergavs, så vad gör man, frågar sig Marja Winters.

Ja, vad gör man. Avstånden mellan arbetsplatser och bostadsområden har helt enkelt blivit för stora, det har blivit för dyrt att underhålla de glest befolkade områdena.

Så staden måste krympa. 10 000 övergivna hus om året ska rivas.

Vill satsa på spårväg

För att få fart på den döende stadskärnan vill Detroit satsa på kollektivtrafik, 60 år efter att spårvagnslinjerna bröts upp och motorvägarna byggdes. Marja Winters berättar om planerna att bygga en ny spårväg från centrum och ut till förorterna.

– Först vill vi bygga en spårväg ut till 8 mile road, sedan ännu längre. Så förhoppningen är att man till slut ska kunna slippa använda bilen, säger hon.

Hon hoppas att den nya järnvägen ska göra det lättare för folk att ta sig in och ut ur stan, utan att behöva åka bil.

I dag är den enda kollektivtrafik som finns i Detroit gamla slitna bussar ökända för att aldrig gå i tid. Och så den förarlösa ”People mover”, en upphöjd spårvagn som går i cirkel runt centrum. De som åker där vill alla ha mer kollektivtrafik.

– Jag älskar att åka här. Jag får tid att meditera, säger en av passagerarna.

– Det är bekvämt och jag skulle gärna se mer järnväg i Detroit, säger en annan.

Allt fler väljer cykeln

Alex Gallegos är en ung filmmakare. Han berättar att han gjorde en film om att cykla i Detroit, för att visa att det finns mer i stan än bara ruiner.

Sedan ett par år tillbaka så har han och fler och fler människor börjat cykla i Motor City.

– De senaste åren har folk förstått att man kan cykla. Jag cyklar numer överallt i Detroit.

– Jag föredrar cykeln. Det är hälsosamt, det är eko och dessutom ser man ju staden, säger han.

Cykelkarta

En cykelkarta från 1896 visar alla cykelbanor som då fanns i Detroit.

Ännu en orsak till att bilåkandet nått sin topp är enligt forskarna att unga människor i dag inte vill bo långt ute i förorterna, där de är beroende av bilen, utan hellre inne i stan.

Precis i närheten, i den lilla cykelbutiken The Hub träffar vi en annan cykelfantast, Jack van Dyke med oljiga händer, och stor röd mustasch.

Även Henry Ford cyklade

På väggen hänger ett foto på stadens store son, Henry Ford, som stolt poserar bredvid en cykel nån gång i början av 1900-talet.

– För 100 år sen var Detroit en viktig stad för cykeltillverkning, innan bilarna tog över, säger Jack van Dyke.

Fortfarande finns många frågetecken och osäkerheter i forskningen kring Peak Car-fenomenet.

Men klart är iallafall att Detroit aldrig mer kommer att bli som det en gång var.



Du gillar kanske också...