Mexikanska journalister lever farligt
35 journalister mördats eller spårlöst försvunnit de senaste sju åren och Mexiko rankas nu som det näst farligaste landet i världen för journalister. Bara Irak är värre.
I och med att knarksyndikaten som smugglar kokain till USA har växt sig starkare i Mexiko, så har hoten mot rapporterande journalister blivit flera och värre.
En röd skåpbil färdas på väg 185 i området Istmo i södra Mexiko. I skåpbilen sitter Agustín López, Mateo Martínez och Flor Vásquez. De jobbar alla tre som tidningsbud och plötsligt märker dom att dom är förföljda – jagade av en stor vit stadsjeep.
Lyssna på reportaget som sändes i Medierna i P1.
Läs mer på Medierna i P1:s webbplats.
Reportaget är gjort tillsammans med frilansjournalisten Marcus Hansson.
Läs och lyssna på fler reportage från Mexiko



