Aluma vågade inte utmana sekten

Artikeln stoppades i Aluma.

Det hela började med att jag skrev en artikel för de hemlösas tidning Aluma om behandlingshemmet Narconon i Eslöv som har starka kopplingar till scientologirörelsen.

Trots att flera missförhållanden har avslöjats tidigare så anlitar svenska kommuner fortfarande Narconon i stor utsträckning. Svenska skattepengar går fortfarande rakt in i scientologirörelsen.

Men artikeln som jag skrev stoppades av Alumas chefredaktör efter påtryckningar av scientologerna.

Läs den stoppade artikeln här

Efter att artikeln blivit stoppad gjorde jag ett reportage för Medierna i P1 om vad som egentligen hände när scientologerna pressade Aluma.

Lyssna på reportaget     

Efter reportaget i Medierna i P1 ville Expressen publicera den ursprungliga artikeln.
Mer om det kan du läsa här

Expressens chefredaktör Thomas Matsson skrev också en ledare som du kan läsa här.


Mer i media efter publiceringen:

Journalisten | Aluma avstod publicering efter påtryckningar

GP | Expressen publicerar stoppad text

Sydsvenskan Kultur | Tioårsfesten för Aluma kom av sig

SvD | Expressen publicerar stoppad text



 


href=”http://www.statcounter.com/wordpress.com/”
target=”_blank”>wordpress hit counter